“Je hoort toch beter als je je hoofd erin stopt, niet?”
André Stein tegen Ludwig van Beethoven, juni 1824.

 

In 1818 kreeg Beethoven een Broadwoodpiano. Hij bleef eraan verknocht tot aan het einde van zijn leven. Die laatste jaren stonden eveneens in het teken van zijn toenemende doofheid. De oplossing: een gigantische ˜hoormachine”, ontworpen door de Weense pianobouwer André Stein. En wat een oplossing! Uit die periode dagtekenen Beethovens laatste drie sonates, ontegensprekelijke hoogtepunten uit de pianoliteratuur. Niet alleen speelt Tom Beghin deze zwanenzang op de allereerste replica van Beethovens Broadwood; samen met akoesticus Thomas Wulfrank reconstrueerde hij de illustere hoormachine, die zowaar op het instrument geplaatst kan worden. Het resultaat is een zeldzaam perspectief op een tragikomisch stukje muziekgeschiedenis.

 

 

" />
Beethovens hoormachine — Tom Beghin
€20 - ­15 - ­0
Do
12.10
20:00

“Je hoort toch beter als je je hoofd erin stopt, niet?”
André Stein tegen Ludwig van Beethoven, juni 1824.

 

In 1818 kreeg Beethoven een Broadwoodpiano. Hij bleef eraan verknocht tot aan het einde van zijn leven. Die laatste jaren stonden eveneens in het teken van zijn toenemende doofheid. De oplossing: een gigantische ˜hoormachine”, ontworpen door de Weense pianobouwer André Stein. En wat een oplossing! Uit die periode dagtekenen Beethovens laatste drie sonates, ontegensprekelijke hoogtepunten uit de pianoliteratuur. Niet alleen speelt Tom Beghin deze zwanenzang op de allereerste replica van Beethovens Broadwood; samen met akoesticus Thomas Wulfrank reconstrueerde hij de illustere hoormachine, die zowaar op het instrument geplaatst kan worden. Het resultaat is een zeldzaam perspectief op een tragikomisch stukje muziekgeschiedenis.

 

 

In 1818, Beethoven acquired a Broadwood piano. He remained attached to it for the rest of his life. His last years were marked by increasing deafness. The solution was a gigantic ‘listening machine’, designed by the Viennese piano builder, André Stein. And what a solution! Beethoven’s last three sonatas were composed during this time and are indisputable highlights of the piano repertoire. Not only will Tom Beghin play these swan songs on the world’s first replica of Beethoven’s Broadwood, but together with acoustics expert Thomas Wulfrank, he reconstructed the illustrious listening machine, which can be placed, as it were, on the instru­ment. The result is a rare perspective on an emotional episode from the history of music.

Tom Beghin pianoforte (Chris Maene naar Broadwood 1817) & hoormachine

Tom Beghin geeft masterclasses piano­forte in het Orpheus Instituut op 20.10 om 14:00. Gratis toegankelijk voor publiek.

L. v. Beethoven (1770-1827)

– Sonate in E, op. 109
– Sonate in As, op. 110
– Sonate in c, op. 111



Tom Beghin is onderzoeker aan het Orpheus instituut. Meer informatie over de hoormachine vindt u op www.insidethehearingmachine.com

Miry
Concertzaal