Miry
Concertzaal
*Geannuleerd* – Een Rus in Rome
—Martin Reimann, Sergei Istomin & Claire Chevallier
Concert geannuleerd wegens ziekte
Wo
19.04
20:00

Hoewel Tsjaikovski het helemaal niet had begrepen op de combinatie viool, cello en piano schreef hij één van de meest lyrische pianotrio’s uit de romantiek. Martin Reimann, Claire Chevalier en artistiek onderzoeker aan de School of Arts Sergei Istomin wensen hem daar alvast voor te bedanken en u wellicht binnenkort ook. Het lijvige werk zag het licht in Rome waar de componist een onderkomen had gevonden om even de besognes van zijn geplaagde huwelijksleven te vergeten. Het stuk werd opgedragen aan zijn overleden vriend en mentor Nikolai Rubenstein, die de jonge Tsjaikovski in zijn beginjaren met raad en daad had bijgestaan. Dat de fijn besnaarde Rus een neus had voor tragiek blijkt ook uit miniatuurtjes als Chanson Triste en de Berceuse. Samen met het Valse-Scherzo en de Variaties op een Rococo Thema vormen ze de amuses voor de beladen hoofdschotel.


P. I. Tsjaikovski (1840-1893)

– Chanson Triste, opus 40 nr. 2 voor piano
– Valse-Scherzo in C, opus 34 voor viool en piano
– Berceuse uit 18 Pieces, opus 72 nr. 2 voor piano
– Variations on a Rococo Theme, opus 33 voor cello en piano
– Pianotrio in a, opus 50, ‘In memory of a great artist’ voor viool, cello en piano




Dit concert kadert binnen het doctoraal onderzoek van Sergei Istomin (School of Arts Gent).


Martin Reimann
viool

Sergei Istomin
cello

Claire Chevallier
piano

Ontdek meer miry meesters
*Geannuleerd* – Een Rus in Rome

Hoewel Tsjaikovski het helemaal niet had begrepen op de combinatie viool, cello en piano schreef hij één van de meest lyrische pianotrio’s uit de romantiek. Martin Reimann, Claire Chevalier en artistiek onderzoeker aan de School of Arts Sergei Istomin wensen hem daar alvast voor te bedanken en u wellicht binnenkort ook. Het lijvige werk zag het licht in Rome waar de componist een onderkomen had gevonden om even de besognes van zijn geplaagde huwelijksleven te vergeten. Het stuk werd opgedragen aan zijn overleden vriend en mentor Nikolai Rubenstein, die de jonge Tsjaikovski in zijn beginjaren met raad en daad had bijgestaan. Dat de fijn besnaarde Rus een neus had voor tragiek blijkt ook uit miniatuurtjes als Chanson Triste en de Berceuse. Samen met het Valse-Scherzo en de Variaties op een Rococo Thema vormen ze de amuses voor de beladen hoofdschotel.