Ligt het aan de eeuwenlange onderdrukking dat vrouwelijke componisten vandaag nog steeds dun bezaaid zijn? Of “is er geen vrouwelijke Mozart omdat er ook geen vrouwelijke Jack the Ripper is,” zoals professor Paglia stelt? Heel wat vrouwen bewezen met hun muziek in ieder geval dat zij zich met de beste mannelijke tijdgenoten konden meten. Hoog tijd om enkele leading ladies uit de barok naast elkaar te plaatsen, zo dachten Lore Binon en luitiste Sofie Vanden Eynde. Francesca Caccini, de eerste vrouwelijke opera- componiste, had haar afkomst en opleiding mee. Als zangeres, lerares en componiste in dienst van de Medici schreef ze een aantal hoogst virtuoze en expressieve werken. Monteverdi was een grote bewonderaar. Haar tijdgenote Barbara Strozzi had minder geluk. Ondanks enige waardering voor haar uitgebreide oeuvre had ze al te vaak af te rekenen met vooroordelen en jaloezie. Lucrezia Vizzana, Chiara Cozzolani of Isabella Leonarda traden dan weer in het klooster. Was het de enige uitweg om te kunnen compo­neren, of was het precies het huwelijk met God dat hen inspireerde tot hemelse muziek? Hoe dan ook, het leverde verfijnde barokmuziek op met een onweerstaanbare female touch.

" />
Sacrificium — Lore Binon & Imago Mundi
€20­ - 15 - ­0
Di
28.11
20:00

Ligt het aan de eeuwenlange onderdrukking dat vrouwelijke componisten vandaag nog steeds dun bezaaid zijn? Of “is er geen vrouwelijke Mozart omdat er ook geen vrouwelijke Jack the Ripper is,” zoals professor Paglia stelt? Heel wat vrouwen bewezen met hun muziek in ieder geval dat zij zich met de beste mannelijke tijdgenoten konden meten. Hoog tijd om enkele leading ladies uit de barok naast elkaar te plaatsen, zo dachten Lore Binon en luitiste Sofie Vanden Eynde. Francesca Caccini, de eerste vrouwelijke opera- componiste, had haar afkomst en opleiding mee. Als zangeres, lerares en componiste in dienst van de Medici schreef ze een aantal hoogst virtuoze en expressieve werken. Monteverdi was een grote bewonderaar. Haar tijdgenote Barbara Strozzi had minder geluk. Ondanks enige waardering voor haar uitgebreide oeuvre had ze al te vaak af te rekenen met vooroordelen en jaloezie. Lucrezia Vizzana, Chiara Cozzolani of Isabella Leonarda traden dan weer in het klooster. Was het de enige uitweg om te kunnen compo­neren, of was het precies het huwelijk met God dat hen inspireerde tot hemelse muziek? Hoe dan ook, het leverde verfijnde barokmuziek op met een onweerstaanbare female touch.

Many women have shown that their music measures up to the best of their male contempo­raries. It is time to bring out some leading ladies from the Baroque, thought soprano Lore Binon and lutist Sofie Vanden Eynde. Francesca Caccini, the first woman opera composer, had
a fortunate background. As a singer, teacher and composer for the Medici family, she wrote virtuoso, expressive works. Monteverdi was a great admirer. Her contemporary, Barbara Strozzi, was less fortunate. Despite appreciation for her oeuvre, she faced frequent prejudice and jealousy. Lucrezia Vizzana, Chiara Cozzolani and Isabella Leonarda spent their lives in con­vents. Was that the only way they could compose, or was it their calling that inspired them to write heavenly music? It produced refined Baroque music with an irresistible female touch

Lore Binon sopraan

Masako Art barokharp

Sofie Vanden Eynde theorbe en barokgitaar

Masako Art geeft masterclasses barokharp in het Conservatorium op 27.11. Gratis toegankelijk voor het publiek.

Miry
Concertzaal