Het verhaal gaat dat Tsjajkovski een melodie improviseerde, met de uitroep ik voel me prettig, een beetje rococo, waarop zijn vriend de cellist Fitzenhagen suggereerde om variaties te componeren op dit prettige thema. De rococovariaties voor cello en orkest of piano werd één van de meest geliefde virtuoze stukken uit het cellorepertoire. Karl F.W. Fitzenhagen (1848-1890), een prominent Duits cellist, al jong docent aan het Conservatorium van Moskou, blijft verbonden met de variaties. Ze zijn aan hem opgedragen en hij heeft ze in 1877 gecreëerd. Claire Chevallier and Sergei Istomin brengen het thema en de variaties op historische instrumenten, in Tsjajkovski’s versie voor piano en cello, samen met ander werk van de componist. Het concertprogramma kreeg vorm in het kader van Sergei Istomins doctoraal onderzoek in de kunsten aan KASK & Koninklijk Conservatorium en werd in juli 2016 opgenomen in MIRYconcertzaal.

" />
Claire Chevallier & Sergei Istomin — Tsjajkovski's variaties op een rococothema
€ 20 / € 15(red.) / €5 (-26) / € 0
Zo
02.12
11:00

Het verhaal gaat dat Tsjajkovski een melodie improviseerde, met de uitroep ik voel me prettig, een beetje rococo, waarop zijn vriend de cellist Fitzenhagen suggereerde om variaties te componeren op dit prettige thema. De rococovariaties voor cello en orkest of piano werd één van de meest geliefde virtuoze stukken uit het cellorepertoire. Karl F.W. Fitzenhagen (1848-1890), een prominent Duits cellist, al jong docent aan het Conservatorium van Moskou, blijft verbonden met de variaties. Ze zijn aan hem opgedragen en hij heeft ze in 1877 gecreëerd. Claire Chevallier and Sergei Istomin brengen het thema en de variaties op historische instrumenten, in Tsjajkovski’s versie voor piano en cello, samen met ander werk van de componist. Het concertprogramma kreeg vorm in het kader van Sergei Istomins doctoraal onderzoek in de kunsten aan KASK & Koninklijk Conservatorium en werd in juli 2016 opgenomen in MIRYconcertzaal.

The story goes that Tchaikovsky was improvising at the piano, exclaiming I feel good, a bit Rococo really. His friend and cellist Fitzenhagen went on to suggest why not compose a few variations on the pleasant melody he had just played. Hence, the Rococo variations for cello and orchestra or piano became one of the most popular virtuoso pieces in the cello repertoire. Karl F.W. Fitzenhagen (1848-1890), a prominent German cellist and at a young age teacher at the Moscow Conservatory, remains inextricably linked to the variations. They are dedicated to him and he premiered them in 1877. Claire Chevallier and Sergei Istomin perform the Rococo variations on historical instruments, notably in Tchaikovsky’s version for piano and cello. They complement the piece with other works by the composer. The concert programme is part of Sergei Istomin’s doctoral research in the arts at the KASK & Royal Conservatory and was recorded in the MIRYconcerthall in July 2016.

Claire Chevallier Pleyel 1898

Sergei Istomin cello

P. Tsjajkovski

– Chanson Triste nr. 2 voor piano, Op. 40 (1878)
– Valse Sentimentale nr. 6 voor piano, Op. 51 (1882)
– Berceuse nr. 2 voor piano, Op. 72 (1892)
– Valse nr. 9 voor piano, Op. 40 (1878)
– Nocturne n.r 4 voor cello en piano, Op. 19 (1873)
– Andante Cantabile uit het strijkkwartet nr. 1, Op. 11 (arr. Fitzenhagen ed. P. Jurgenson Moskou 1872)
– Variaties op een Rococothema in A majeur voor cello en piano (I -VIII), Op. 33. (1876)



Miry
Concertzaal