Gentse Vleugels: Tomeu Moll-Mas — C. Debussy, M. Stroppa
TICKETS €7 (PER CONCERT)
€10 (voor een combiticket van
2 concerten op dezelfde dag)
Zo
21.07
20:00

De pianist Tomeu Moll-Mas is geboren op het eiland Majorca (Balearen) in 1975. Hij studeerde in Barcelona met pianisten als Jean-Pierre Dupuy en Josep Colom en werkte samen met componisten waaronder M. Stroppa, H. Lachenmann, F. Rossé, M. Maierhof, V. Raasakka, S. Klemola, S. Gervasoni, P. Ablinger, A. Posadas, J.M. López López, A. Bernal, etc.
Als solist en kamermusicus trad hij op in België, Brazilië, Catalonië, Chili, Finland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Hij is lid van het Alter Face Piano
Ensemble en lid en eveneens artistiek directeur van het Espai Sonor. Alter Face is een piano ensemble gewijd aan het repertoire voor geprepareerde piano, twee piano’s en elke andere vorm van pianocompositie. Het ensemble gaf opdracht voor talloze creaties voor dit onconventionele pianoduo.
Hij is ook artistiek directeur van PHONA – Cicle de Noves Músiques de Mallorca, een concertserie die zowel inzet op het organiseren van hedendaagse muziekconcerten als op het stimuleren van publieksparticipatie. Hij is geïnteresseerd in het creëren van experimentele of scènische vormen die nieuwe ruimtes voor muziek scheppen.
In die lijn creërde hij met danser M. Garzón twee kamermuziek-danswerken. In 2016 was hij samen met beeldhouwer Rafel Sunyer en geluidskunstenaar Joan Bagés i Rubí betrokken bij de creatie van Peça, een stuk dat levende keramische sculptuur, live elektronische muziek en pianoimprovisatie combineert.
Hij heeft deelgenomen aan verschillende studio-opnames, waaronder twee cd’s met Espai Sonor, uitgegeven door Stradivarius. Hij nam in 2014 zijn eerste solo-cd op, genaamd De Natura elèctrica; een onderzoek naar de invloed van elektrische en elektronische media op de esthetiek en het geluid van nieuwe muziek.
Op zijn repertoirelijst staat standaardrepertoire als J.S. Bachs Goldberg Variaties en het Concerto in A, I. Stravinski’s Concerto voor piano en blaasinstrumenten, J. Barraqué’s Sonate pour piano, O. Messiaens Sept Haïkaï en zijn werk Vingt Regards sur l’Enfant-Jésus, en ook de Miniature Estrose van Stroppa, waaruit hij tijdens zijn concert enkele opmerkelijke delen zal brengen.

Met de steun van Institut d’Estudis Baleàrics

C. Debussy (1862 – 1918)

– L’isle joyeuse
– Reflets dans l’eau (Images I)
– Voiles
– La danse de Puck (Préludes I)
– Brouillards
– Feux d’artifice (Préludes II)

M. Stroppa (1959)

– Tangata Manu
– Moai
– Passacaglia Canonica
– Birichino
– Ninnananna



Miry
Concertzaal