One Way
—Benjamin Glorieux
Miry Hedendaags
€10 - ­5 - ­0
Wo
18.04
20:00

Het thema van het huidige seizoen van de Miry-concerten, Mare Nostrum, verwijst niet alleen naar de Middellandse Zee zoals ze door de Romeinen werd genoemd, maar onder andere ook naar een operatie, uitgevoerd in 2013 door de Italiaanse overheid. Dankzij een actieve ‘search and rescue’-tactiek redde de Italiaanse zeemacht in dat jaar het leven van meer dan 130.000 bootvluchtelingen op de Middellandse Zee. Na amper één jaar bleek de operatie te duur en werd ze stopgezet. Toen ik merkte dat Bruno Mantovani rond diezelfde tijd ‘One-Way’ schreef, zag ik een frappante gelijkenis tussen de titel en het verhaal van de talloze vluchtelingen: in de noodgedwongen zoektocht naar een (betere) toekomst is er geen weg terug. Ook als die tocht een tocht door de hel wordt.

 

Kottos, één van de reuzen-met-honderd-handen wiens naam ‘hij die wrok koestert’ betekent, werd vlak na geboorte naar de Tartaros verbannen, het ergste deel van de onderwereld waar de geesten van de doden die bij leven uitzonderlijk slechte dingen hadden gedaan of de goden hadden uitgedaagd, worden gestraft. Componist Iannis Xenakis, die zelf zijn land is moeten ontvluchten omdat hij ter dood was veroordeeld wegens communistische sympathieën, belichaamt met Kottos de helletocht van het vluchten en het nooit ingeloste verlangen naar zijn thuis, het mythologische Griekenland.

 

De melodieën uit Syrië zijn bestaande melodieën die ik voor cello heb getranscribeerd. Ze symboliseren de heimwee naar het ontvluchte land, maar tegelijk ook wat je van kostbaars meeneemt op de queeste naar een beter leven.

 

In de Romeinse mythologie bepaalden drie schikgodinnen, de zgn. Parcae, iemands levensloop. Nona spon de levensdraad, Decima bepaalde de lengte, en Morta knipte ze af. Samen bepaalden ze het lot van elke sterveling. De jonge Luikse componist Stefan Hejdrowski schreef in 2017 ‘Parcae’ voor me.

 

Berio schreef zijn laatste Sequenza, nummer 14 voor cello, voor Rohan De Saram. Hij stierf voor hij de compositie kon afmaken. De Saram: “I feel great sorrow that we did not have the opportunity to meet in August 2003, as planned, in order to finalise technical details. His last words to me were, “See you in August!” De laatste in de reeks, en de laatste compositie.

Toen ik met De Saram aan Sequenza XIV aan het werken was, liet hij me op een bepaald moment weten dat ‘het meer mocht zingen’.Een gezongen verhaal op cello. Balancerend tussen mythe en werkelijkheid, tussen heimwee en afkeer, tussen vrije keuze en het lot. Van het begin tot het definitieve einde: in één richting.


– Benjamin Glorieux (solist) –

 

 

 

B. Mantovani (1974)

– One-Way

Anoniem

– Aïnte (Smyrna)

I. Xenakis (1922-2001)

– Kottos

J. Tamzejian

– Heyran (2013)

S. Hejdrowski (1993)

– Parcae

Dead Can Dance

– Emmeleia (1993)

L. Berio (1925-2003)

– Sequenza XIV



Benjamin Glorieux geeft een lezing in het Conservatorium op 18.04. Gratis toegankelijk voor publiek.

Benjamin Glorieux
cello

Miry
Concertzaal
11.12.18 — 21.12.18
Conservatorium op Scene
Wintersounds — klasconcerten van het Conservatorium Gent
Do
20.12.18 — 20:00
Miry Kamermuziek
Tiptoe Company — Parafrasi
Zo
06.01.19 — 11:00
Miry Solorecital
Jane Hyeonjin Cho — Bach, Paganini & Ysaye
Di
15.01.19 — 20:00
Miry Lied
Juliet Fraser & Mark Knoop — A Cold Trip / Winterreise
Vr
25.01.19 — 20:00
Miry vocaal
VRK & Brussels Philharmonic Ensemble o.l.v. Ken Burton — The Gospel Train
Di
29.01.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
BLATTWERK — Repliek op Ligeti
Do
31.01.19 — 20:00
Miry Klavier
Johan Huys, Arne Deforce & Daan Vandewalle — GROKKING IMPROVISATIONS / DE PROFUNDIS
Do
07.02.19 — 20:00
Miry Hedendaags
SPECTRA — Feestconcert 25 jaar SPECTRA
Di
12.02.19 — 20:00
Miry Kamermuziek
St. George Quintet — Bohemia Express
Ma
18.02.19 — 20:00
Miry Kamermuziek
Ensemble A Nocte Temporis — The Dubhlinn Gardens
Wo
20.02.19 — 20:00
Miry Lied
Charlotte & Aaron Wajnberg — An die Nachtigall
Vr
22.02.19 — 20:00
Miry Klavier
Jean Claude Vanden Eynden — FUGA
Za
23.02.19 — 20:00
Miry Kamermuziek
Focus Wind Quintet — Hidden Facts
Wo
27.02.19 — 20/00
Conservatorium op Scene
Slagwerkklas van KASK & Koninklijk Conservatorium — Smack the Dutchie
Vr
01.03.19 — 20:00
Miry Kamermuziek
Lisa Jacobs & The Strings Soloists — Haydn, Suk, Dvořák, Ysaÿe &Tsjajkovski
Za
09.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Vocaal en instrumentaal ensemble KASK & Koninklijk Conservatorium o.l.v. Piet Van Bockstal — Des Knaben Wunderhorn
Do
14.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Koor & orgelstudenten van KASK & Koninklijk Conservatorium — Dvořáks mis in D majeur
Vr
15.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Ensemble Hexaméron — Symfonisch Weens Salon
Zo
17.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Nadav Katan — Ode aan de arrangeur
Do
21.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Harmonieorkest & solisten van KASK & Koninklijk Conservatorium o.l.v. Matty Cilissen — SLAVISCH !
Zo
24.03.19 — 20:00
Miry Lied
Emma Posman & Bert De Rycke — Fauré, Debussy, Strauss, Wolf & Ullmann
Za
30.03.19 — 31.03.19
Conservatorium op Scene
Symfonieorkest en zangklas van KASK & Koninklijk Conservatorium — Operaproject 2019 : Stravinski Mavra / Le Rossignol
Do
04.04.19 — 20:00
Miry Kamermuziek
Nadar Ensemble — Marino / Steen-Andersen / Diels / van Eck & Walshe
Zo
07.04.19 — 11:00
Miry Klavier
Martijn Van Sas — Chopin & Schumann
Do
25.04.19 — 20:00
Miry Klavier
Fabian Coomans — Reich, Ligeti & Berio
Zo
28.04.19 — 18:00
Conservatorium op Scene
Studenten zangklas KASK & Koninklijk Conservatorium — American Songs
Za
28.04.19 — doorlopend
Conservatorium op Scene
Opendeurdag
Vr
03.05.19 — 19:00
Miry Kamermuziek
Nemø ensemble — SPLINTERS
Vr
03.05.19 — 21:00
Miry Kamermuziek
GAME (Ghent Advanced Master Ensembe) & Fritz Hauser
Zo
05.05.19 — 11:00
Miry Kamermuziek
Mengal Ensemble — Een Gentse hoorntraditie
Di
21.05.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Fulco Ottervanger & studenten KASK & Koninklijk Conservatorium — RE: Le Sacre
Zo
26.05.19 — 16:00.&.20:00
Festival
DESHONECOMPANIE — Così