La Carte de Tendre — Andreas Böhlen & Thomas Leininger
€ 15 / € 10 / € 0
Zo
11.01
11:00

Wie improvisatie enkel met jazz associeert, heeft het mis. De rol van improvisatie in de renaissance en barok kan namelijk niet overschat worden. Overgeleverde documenten beschrijven de rijkdom van deze kunst en tonen de toepassing in de praktijk: improvisatie niet alleen als muzikale omspeling, maar ook als maatstaaf tussen muzikanten. Andreas Böhlen en Thomas Leininger leggen de lat alvast hoog. Ze verklanken het brede spectrum aan historische improvisatiestijlen: van de diminutiepraktijk uit de renaissance, over de variatietechniek uit de barok, tot de extreme versieringskunst uit de hoogbarok. Een van de hoogtepunten is zonder twijfel de improvisatie op La Carte de Tendre,een 17e-eeuwse plattegrond die volgens een door het publiek gekozen pad de grillen van de liefde toont.

Andreas Böhlen and Thomas Leininger bring to life the wide spectrum of historical improvisation styles: from Renaissance diminution to Baroque variation and the High Baroque’s extreme ornamentation.

Andreas Böhlen blokfluit

Thomas Leininger klavecimbel

Anoniem

– Diminuties op Apollo unser Kunst
– Improvisaties op La Carte de Tendre
– Improvisaties op het koraal Wer nur den lieben Gott lässt walten

G. P. Telemann (1681-1767)

– Sonata seconda uit Neue Sonatinen

A. Böhlen (1983)

– Allemande & Courante uit Partita in f
– Goûtons, un doux repos met versieringen van Jean-Jacques Hotteterre (1674-1763)



Miry
Concertzaal