Martijn Van Sas
—Chopin & Schumann
Miry Klavier
€ 20 / € 15 / €5 / € 0
Zo
07.04
11:00

‘Petje af, heren, een genie!’, schreef Schumann ooit in een recensie over Chopin. Of de waardering wederzijds was, is niet geweten. De briljante Poolse improvisator Chopin introduceerde de ballade voor het eerst als een zelfstandig instrumentaal werk. De connectie met de lied­ en dichtkunst is duidelijk. De ballades openen met een introductie, gevolgd door een thema dat zeer narratief klinkt en na allerlei transformaties in de coda tot een hoogtepunt wordt gevoerd. In de achttien Davidsbündlertänze horen we Schumanns alter­ego’s Florestan (vol onstuimige passie) en Eusebius (kwetsbaar en dromerig) afwisselend de hoofdtoon voeren. Schumann componeerde de dansen vlak na zijn verloving met Clara Wieck in 1837, als ode. Hij omschreef het werk dan ook als een ‘Polterabend’: het feest dat werd gehouden de avond voor het huwelijk, waarbij traditioneel vaatwerk werd stukgegooid en vrienden grappen uithaalden met de bruid.

Frédéric Chopin

– Ballade nr. 3 in As majeur, Op. 47 (1841)
– Balladenr.4inF mineur, Op. 52 (1842)

Robert Schumann

– Davidsbündlertänze, Op. 6 (1838)



EN

Hat’s o , gentlemen: a genius!’ Schumann wrote this in a review of Frédéric Chopin. We do not know if the admiration was mutual. Chopin, the brilliant Polish improviser, was the rst to introduce the ballad as an independent instrumental form. The connection with songs and poetry is clear. Ballads open with an introduction, followed by a theme that sounds very narrative and, following all kinds of transformations, culminates in a coda. In 18 Davidsbündlertänze, we hear Schumann’s alter-egos Florestan ( lled with unbridled passion) and Eusebius (vulnerable and dreamy) alternately taking the lead. Schumann composed the dances in 1837, shortly after he became engaged to Clara Wieck, as an ode. He also described the work as a Polterabend: referring to the party held the night before a wedding, in which dinnerware was traditionally shattered and friends exchanged jokes with the bride.

Martijn Van Sas
piano

Miry
Concertzaal
Za
09.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Vocaal en instrumentaal ensemble o.l.v. Piet Van Bockstal — Des Knaben Wunderhorn
Do
14.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Koor & orgelstudenten van KASK & Koninklijk Conservatorium — Dvořáks mis in D majeur
Vr
15.03.19 — 20:00
Miry Kamermuziek
Ensemble Hexaméron — Symfonisch Weens Salon
Zo
17.03.19 — 20:00
Miry Klavier
Nadav Katan (!) Geannuleerd — Ode aan de arrangeur
Do
21.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Harmonieorkest & solisten o.l.v. Matty Cilissen — SLAVISCH !
Zo
24.03.19 — 20:00
Miry Lied
Emma Posman & Bert De Rycke — Fauré, Debussy, Strauss, Wolf & Ullmann
Za
30.03.19 — 31.03.19
Conservatorium op Scene
Symfonieorkest en zangklas — Operaproject 2019: Stravinski Mavra / Le Rossignol
Do
04.04.19 — 20:00
Miry Kamermuziek
Nadar Ensemble — Marino / Steen-Andersen / Diels / van Eck & Walshe
Zo
07.04.19 — 11:00
Miry Klavier
Martijn Van Sas — Chopin & Schumann
Do
25.04.19 — 20:00
Miry Klavier
Fabian Coomans — Reich, Ligeti & Berio
Vr
26.04.19 — 20:00
Miry Lied
Fabien Hyon & Philippe Riga — Un amant fidèle
Zo
28.04.19 — 18:00
Conservatorium op Scene
Studenten zangklas — American Songs
Za
28.04.19 — 10:00 - 17:00
Conservatorium op Scene
Opendeurdag & Conservatorium Live!
Vr
03.05.19 — 19:00
Miry Kamermuziek
Nemø ensemble — SPLINTERS
Vr
03.05.19 — 21:00
Miry Kamermuziek
GAME (Ghent Advanced Master Ensembe) & Fritz Hauser
Zo
05.05.19 — 11:00
Miry Kamermuziek
Mengal Ensemble — Een Gentse hoorntraditie
Di
21.05.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Fulco Ottervanger & studenten — RE: Le Sacre
Zo
26.05.19 — 16:00.&.20:00
Festival
DESCHONECOMPANIE — Così