Olga Pashchenko
—Slavische klavieren
Miry Klavier
€ 20 / € 15 (red) / € 5 (-26)  / € 0
Do
06.12
20:00

Hoewel de Russische klaviermuziek nog weinig pleitbezorgers nodig heeft, blijft een groot deel ervan tot op vandaag onbekend en een tikje exotisch. Olga Pashchenko selecteerde muziek uit verschillende periodes en brengt die op historische instrumenten. Van de late Barok tot de late Romantiek en van klavecimbel tot de moderne piano. Pratch and Hässler (op klavecimbel) waren immigranten, wiens muziek tot het Russische erfgoed ging behoren, net zoals dat met Händel in Engeland het geval was. Omgekeerd oriënteerden Glinka en Balakirev (op romantische piano) zich op Italiaanse en Oosterse klankwerelden. Eindigen doet Pashenko met Nikolaj Medtner, die ze voor de gelegenheid uit de schaduw van zijn goede vriend Rachmaninov haalt (op moderne piano)

Ivan Pratch

– Fandango voor piano, Op. 2 (1795)

Johann Wilhelm Hässler

– Sonate in A mineur

Mikhail Glinka

– variaties op de romance ‘De nachtegaal’ van Anatolij Aljabjev (1833)
– variaties op een thema uit Bellini's opera ‘I Capuleti e i Montecchi’(1832)

Mili Aleksejevitsj Balakirev

– ‘De Leeuwerik’, transcriptie van een lied van Mikhail Glinka (1864)
– ‘Islamej’, een Oriëntaalse fantasie voor piano, Op. 18 (1869)

Nikolaj Medtner

– ‘Canzona Matinata’, uit Vergeten Melodieën cyclus 2, Op. 39,4 (1919-1920)
– Sonata Tragica’, uit Vergeten Melodieën cyclus 2, Op. 39,5 (1919-1920)



EN

Russian piano music is well known throughout the world, however a big historic part of it is still covered with mystery and stays exotique. With this program Olga Pashchenko makes a journey from late baroque to the postromantic period of Russian music on the instruments of the time. Pratch and Hässler (on harpsichord) were both foreigners who became Russian heritage, just like Händel became English. Glinka and Balakirev on the other hand looked to Italy and the East for inspiration (on romantic piano). The last word is for Rachmaninov's good friend Nikolai Medtner (on modern piano).

Olga Pashchenko
(klavecimbel Ducornet 2001 naar Hemsch, Pleyel 1898 & Steinway)

Miry
Concertzaal
Za
09.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Vocaal en instrumentaal ensemble o.l.v. Piet Van Bockstal — Des Knaben Wunderhorn
Do
14.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Koor & orgelstudenten van KASK & Koninklijk Conservatorium — Dvořáks mis in D majeur
Vr
15.03.19 — 20:00
Miry Kamermuziek
Ensemble Hexaméron — Symfonisch Weens Salon
Zo
17.03.19 — 20:00
Miry Klavier
Nadav Katan (!) Geannuleerd — Ode aan de arrangeur
Do
21.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Harmonieorkest & solisten o.l.v. Matty Cilissen — SLAVISCH !
Zo
24.03.19 — 20:00
Miry Lied
Emma Posman & Bert De Rycke — Fauré, Debussy, Strauss, Wolf & Ullmann
Za
30.03.19 — 31.03.19
Conservatorium op Scene
Symfonieorkest en zangklas — Operaproject 2019: Stravinski Mavra / Le Rossignol
Do
04.04.19 — 20:00
Miry Kamermuziek
Nadar Ensemble — Marino / Steen-Andersen / Diels / van Eck & Walshe
Zo
07.04.19 — 11:00
Miry Klavier
Martijn Van Sas — Chopin & Schumann
Do
25.04.19 — 20:00
Miry Klavier
Fabian Coomans — Reich, Ligeti & Berio
Vr
26.04.19 — 20:00
Miry Lied
Fabien Hyon & Philippe Riga — Un amant fidèle
Zo
28.04.19 — 18:00
Conservatorium op Scene
Studenten zangklas — American Songs
Za
28.04.19 — 10:00 - 17:00
Conservatorium op Scene
Opendeurdag & Conservatorium Live!
Vr
03.05.19 — 19:00
Miry Kamermuziek
Nemø ensemble — SPLINTERS
Vr
03.05.19 — 21:00
Miry Kamermuziek
GAME (Ghent Advanced Master Ensembe) & Fritz Hauser
Zo
05.05.19 — 11:00
Miry Kamermuziek
Mengal Ensemble — Een Gentse hoorntraditie
Di
21.05.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Fulco Ottervanger & studenten — RE: Le Sacre
Zo
26.05.19 — 16:00.&.20:00
Festival
DESCHONECOMPANIE — Così