Miry
Concertzaal

Op 29 augustus 2008 werd Le Sacre du printemps van Igor Stravinski uitgevoerd als openingsconcert van het Festival Oude Muziek Utrecht, met instrumenten, articulaties en tempi – naar men aannam – zoals bij de première in 1913. Of ook de herrie die de creatie van het revolutionnaire stuk in 1913 opriep werd nagebootst, met handgemeen en met iemand in de rol van een enthousiaste Maurice Ravel, weet ik niet. Zeker is dat de opening van een festival voor Oude Muziek met een iconisch 20ste-eeuws revolutionair werk, onomkeerbaar aantoonde dat de vertrouwde hokjes zijn uitgeleefd. Een in categorisering gedrild publiek had allicht iets baroks of klassieks verwacht. Maar de uitvoeringsmethodieken die werden ontwikkeld om ouder repertoire te ontdoen van laat-romantische ballast, inspireren vandaag de interpretatie van muziek uit alle periodes. Het strakke onderscheid, ook op sociologisch vlak, tussen ensembles, artiesten en publieken voor oude en voor hedendaagse muziek, lijkt steeds meer te verdampen. Eindelijk kan opnieuw rustig gezegd en geschreven dat alle muziek die naar frisse inzichten wordt gecreëerd en uitgevoerd, actuele muziek is – uit welke periode de partituur ook dateert. In dat licht zet MIRYconcertzaal in op hedendaagse muziek in de ruimste zin van het woord: nieuw gecomponeerde muziek (het leeuwendeel van onze programmatie is 21ste- en 20ste-eeuws) en muziek uit een verder verleden die wordt gecreëerd naar de inzichten van vandaag.

Binnen dit brede programmatorische veld, zijn er twee feiten die als vanzelf het profiel van MIRY verder specifiëren. De zaal werd, vooreerst, ontworpen en gebouwd als concertzaal voor het Koninklijk Conservatorium in Gent. MIRY is dus de plek waar u de musici uit onze bachelor-, master- en doctoraatsprogramma’s aan het werk hoort, alsook creaties kan meemaken van werk van studenten compositie. De programmatie geeft prioritair een podium aan beloftevolle lerende musici, van binnen en buiten de opleidingen. In MIRYconcertzaal kunnen jonge muzikanten hun zoeken met het publiek delen. Kersverse alumni zoals Denzil Delaere of Emma Posman staan er dit jaar naast de jonge Franse tenor Fabien Hyon of het aankomend viooltalent Jane Hyeonjin Cho, beide resident in de Muziekkapel in Waterloo. De connectie met jongeren uit zich ook in het feit dat wij voor hen de deuren van de concertzaal wijd open zetten. Jongeren kunnen hun leeftijdsgenoten zowel als grote solisten aan het werk zien voor minder dan een cinematicket, en voor onze studenten is dit alles zelfs algeheel gratis.

Een tweede feit luidt dat MIRYconcertzaal door haar ontwerp en inrichting bijzonder geschikt is voor een breed spectrum aan klassieke kamermuziek. Daarom vergasten wij het publiek op reeksen Lied, Klavier, Solorecital en andere concerten waarin de canon van de kamermuziek steeds opnieuw geherdefinieerd wordt door toonaangevende musici. Huelgas Ensemble, Pieter Wispelwey, Vlaams Radio Koor en solisten van Brussels Philharmonic… in concerten en masterclasses dagen zij studenten, lesgevers en publiek uit. Voorlopig-niet-canoniek repertoire komt sterk aan zet. Mis dus de nieuwere kamermuziek niet, gebracht door GAME, het ensemble van de master-na-master hedendaagse muziek, of de uitvoering van de slagwerkreeks Mani door Tom De Cock, of Raphael Vanoli’s gitaarrecital en het improvisatorische nieuwjaarsconcert waarin Johan Huys en Arne Deforce de nieuwe muzikale term grokking lanceren en Daan Vandewalle Oscar Wilde acteert. Met KASK & Koninklijk Conservatorium vervullen wij onze maatschappelijke rol onder meer door kwaliteitsvol en vernieuwend artistiek werk laagdrempelig toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Een aandachtig waarnemer zal zien dat er heel wat rode draden door de programmatie geweven zijn. Tegelijk vermijden we zeer bewust één of meerdere thema’s voorop te stellen. Uitmuntende muziek gebracht door gedreven, schitterende musici behoeft geen thematische aanbeveling. Naast veel Russisch repertoire (een pedagogische focus in de opleiding dit academiejaar) is er evengoed nogal wat Amerikaans werk, romantisch repertoire, waarbij thema’s als liefde maar ook geweld, dood en (her)geboorte aan bod komen. Dat laatste treffen we bijvoorbeeld aan in het concert van het te ontdekken pianoduo Angelica Genova & Liuben Dimitrov, die het einde van de Eerste Wereldoorlog als uitgangspunt nemen. Zij spelen onder meer Stravinski’s Le Sacre du printemps, in de zeer boeiende versie voor piano vierhandig. In de lente plannen wij dan weer een improvisatieproject rond dit werk met enkele buitenconcerten. Meer dan 100 jaar na Le Sacre lijkt het immers, alles rondom ons in acht genomen, ook muzikaal, tijd voor nieuwe impulsen van oorspronkelijkheid en verbondenheid, met de aarde, met planten, dieren en medemensen, met onszelf in de kosmos.

WIM DE TEMMERMAN

decaan Koninklijke Academie voor Schone Kunsten (KASK) & Koninklijk Conservatorium