Avontuurlijk parafraseren, met andere woorden, iets herhalen op een radicaal nieuwe manier, daar gaat het hem om in Parafrasi van Tiptoe Company. Schaamteloos gaat dit ensemble aan de haal met fragmenten ‘gestolen’ muziek en zuigt die een nieuwe klankwereld binnen. In Mischung VI verwijst componist Frederik Neyrinck naar de Oud-Griekse Aulos, een blaasinstrument met dubbele pijp, en ook Harry Partch’s Two studies on ancient Greek scales haalt zijn inspiratie uit good old Hellas. Eindelijk wordt ook volgende prangende vraag beantwoord: als de Italiaanse componist Maurizio Pisati muziek van Scarlatti voor recentere instrumenten herschrijft, rijst het haar van Jos van Immerseel dan hoorbaar ten berge?

" />
Tiptoe Company — Parafrasi
€ 20 / € 15(red.) / €5 (-26) / € 0
Do
20.12
20:00

Avontuurlijk parafraseren, met andere woorden, iets herhalen op een radicaal nieuwe manier, daar gaat het hem om in Parafrasi van Tiptoe Company. Schaamteloos gaat dit ensemble aan de haal met fragmenten ‘gestolen’ muziek en zuigt die een nieuwe klankwereld binnen. In Mischung VI verwijst componist Frederik Neyrinck naar de Oud-Griekse Aulos, een blaasinstrument met dubbele pijp, en ook Harry Partch’s Two studies on ancient Greek scales haalt zijn inspiratie uit good old Hellas. Eindelijk wordt ook volgende prangende vraag beantwoord: als de Italiaanse componist Maurizio Pisati muziek van Scarlatti voor recentere instrumenten herschrijft, rijst het haar van Jos van Immerseel dan hoorbaar ten berge?

Adventurous paraphrasing, in other words, repeating something in a radically new way, that’s what Tiptoe Company’s Parafrasi concert is all about. The ensemble shamelessly uses ‘stolen’ music and forces it into a new sound world. In Mischung VI, composer Frederik Neyrinck refers to the ancient Greek Aulus, a double-pipe wind instrument. Harry Partch’s Two Studies on ancient Greek scales similarly draw on good old Hellas. Ultimately, following pressing question is answered: when the Italian composer Maurizio Pisati rewrites Scarlatti’s music for more recent instruments, will Jos van Immerseel storm the stage waving a crucifix?

Jona Kesteleyn gitaar

Seraphine Stragier cello

Pieter Lenaerts contrabas

Ruth Van Killegem blokfluit

Jutta Troch harp

Sara Picavet piano

*gecomponeerd voor Tiptoe Company

Harry Partch / arr. Pieter Lenaerts

– Two studies on ancient Greek scales (origineel 1946)

Nicola Vicentino / arr. Pieter Lenaerts

– Nicola Vicentino / arr. Pieter Lenaerts

Domenico Scarlatti / Maurizio Pisati

– Incrocio Scarlatta (2010)

Maurizio Pisati

– new piece (2018)
– Dowlands Dream (2015)*

Joris Blanckaert

– Wir schaffen dass (2016)*

Jacob Van Eyck

– Engels nachtegaeltje (1649)

Frederik Neyrinck

– Van Eyck Echo (2012)*
– Mischung VI (2012) *



Miry
Concertzaal