Tiptoe Company
—Parafrasi
Miry Kamermuziek
€ 20 / € 15(red.) / €5 (-26) / € 0
Do
20.12
20:00

Avontuurlijk parafraseren, met andere woorden, iets herhalen op een radicaal nieuwe manier, daar gaat het hem om in Parafrasi van Tiptoe Company. Schaamteloos gaat dit ensemble aan de haal met fragmenten ‘gestolen’ muziek en zuigt die een nieuwe klankwereld binnen. In Mischung VI verwijst componist Frederik Neyrinck naar de Oud-Griekse Aulos, een blaasinstrument met dubbele pijp, en ook Harry Partch’s Two studies on ancient Greek scales haalt zijn inspiratie uit good old Hellas. Eindelijk wordt ook volgende prangende vraag beantwoord: als de Italiaanse componist Maurizio Pisati muziek van Scarlatti voor recentere instrumenten herschrijft, rijst het haar van Jos van Immerseel dan hoorbaar ten berge?

Harry Partch / arr. Pieter Lenaerts

– Two studies on ancient Greek scales (origineel 1946)

Nicola Vicentino / arr. Pieter Lenaerts

– Nicola Vicentino / arr. Pieter Lenaerts

Domenico Scarlatti / Maurizio Pisati

– Incrocio Scarlatta (2010)

Maurizio Pisati

– new piece (2018)
– Dowlands Dream (2015)*

Joris Blanckaert

– Wir schaffen dass (2016)*

Jacob Van Eyck

– Engels nachtegaeltje (1649)

Frederik Neyrinck

– Van Eyck Echo (2012)*
– Mischung VI (2012) *



EN

Adventurous paraphrasing, in other words, repeating something in a radically new way, that's what Tiptoe Company's Parafrasi concert is all about. The ensemble shamelessly uses 'stolen' music and forces it into a new sound world. In Mischung VI, composer Frederik Neyrinck refers to the ancient Greek Aulus, a double-pipe wind instrument. Harry Partch's Two Studies on ancient Greek scales similarly draw on good old Hellas. Ultimately, following pressing question is answered: when the Italian composer Maurizio Pisati rewrites Scarlatti's music for more recent instruments, will Jos van Immerseel storm the stage waving a crucifix?

*gecomponeerd voor Tiptoe Company


Jona Kesteleyn
gitaar

Seraphine Stragier
cello

Pieter Lenaerts
contrabas

Ruth Van Killegem
blokfluit

Jutta Troch
harp

Sara Picavet
piano

Miry
Concertzaal
Za
09.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Vocaal en instrumentaal ensemble o.l.v. Piet Van Bockstal — Des Knaben Wunderhorn
Do
14.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Koor & orgelstudenten van KASK & Koninklijk Conservatorium — Dvořáks mis in D majeur
Vr
15.03.19 — 20:00
Miry Kamermuziek
Ensemble Hexaméron — Symfonisch Weens Salon
Zo
17.03.19 — 20:00
Miry Klavier
Nadav Katan (!) Geannuleerd — Ode aan de arrangeur
Do
21.03.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Harmonieorkest & solisten o.l.v. Matty Cilissen — SLAVISCH !
Zo
24.03.19 — 20:00
Miry Lied
Emma Posman & Bert De Rycke — Fauré, Debussy, Strauss, Wolf & Ullmann
Za
30.03.19 — 31.03.19
Conservatorium op Scene
Symfonieorkest en zangklas — Operaproject 2019: Stravinski Mavra / Le Rossignol
Do
04.04.19 — 20:00
Miry Kamermuziek
Nadar Ensemble — Marino / Steen-Andersen / Diels / van Eck & Walshe
Zo
07.04.19 — 11:00
Miry Klavier
Martijn Van Sas — Chopin & Schumann
Do
25.04.19 — 20:00
Miry Klavier
Fabian Coomans — Reich, Ligeti & Berio
Vr
26.04.19 — 20:00
Miry Lied
Fabien Hyon & Philippe Riga — Un amant fidèle
Zo
28.04.19 — 18:00
Conservatorium op Scene
Studenten zangklas — American Songs
Za
28.04.19 — 10:00 - 17:00
Conservatorium op Scene
Opendeurdag & Conservatorium Live!
Vr
03.05.19 — 19:00
Miry Kamermuziek
Nemø ensemble — SPLINTERS
Vr
03.05.19 — 21:00
Miry Kamermuziek
GAME (Ghent Advanced Master Ensembe) & Fritz Hauser
Zo
05.05.19 — 11:00
Miry Kamermuziek
Mengal Ensemble — Een Gentse hoorntraditie
Di
21.05.19 — 20:00
Conservatorium op Scene
Fulco Ottervanger & studenten — RE: Le Sacre
Zo
26.05.19 — 16:00.&.20:00
Festival
DESCHONECOMPANIE — Così